Bijlagen vind!overeenkomst
Bijlage 1: VOORWAARDEN UITZENDSTATUUT
1. Coëfficiënten
Het opgegeven brutoloon en de percentages van verhoging van dit loon in toepassing van wettelijke of conventionele bepalingen (betaling van overuren, ploegenpremies, enz.) zullen worden vermenigvuldigd met onderstaande coëfficiënten.
Ter beschikking stellen van de uitzendkrachten in pc 124
vind! en de Klant komen overeen dat vind nv uitzendkrachten ter beschikking stelt volgens de wettelijke en reglementaire bepalingen, in het bijzonder de bepalingen van de CAO van 22 november 2001 betreffende de vaststelling van de voorwaarden en modaliteiten van de uitzendarbeid in het bouwbedrijf.
- Erkenningsnummers vind!: VG 158/BUC
1.1 De coëfficiënten omvatten telkens:
- Rekrutering en selectie
- De patronale sociale zekerheidsbijdragen
- Arbeidsongevallenverzekering
- Gewaarborgd loon: ziekte vanaf 2de dag, klein verlet
- met uitzondering van payroll worden gefactureerd aan coëfficiënt 1.84
- met uitzondering van payroll bij pc 124 worden gefactureerd aan coëfficiënt 2.15
- VCA-getuigschrift pc 124
- Inhaalrustdagen pc 124
- Getrouwheidsbijdrage pc 124
- Weerverletbijdrage pc 124
- Beheerskosten pc 124
- Vakantiegeld
- Eindejaarspremie
- Beheerskosten
1.2 Worden afzonderlijk doorgerekend (indien van toepassing):
- Administratieve kosten (oa dimona) 0.35 euro per gefactureerd uur
- Feestdagen aan coëfficiënt
- Eerste dag ziekte per ononderbroken ziekte aan coëfficiënt
- Pensioenpremie (afhankelijk van paritair comité) aan coëfficiënt
- Verplicht geneeskundig onderzoek (ref. werkpostfiche) 91.00 euro
- Rijgeschiktheidsattest 52.00 euro
- De niet-gepresteerde uren en de verplaatsing vergoeding tijdens het werkverlet nav. het verplicht medisch onderzoek aan coëfficiënt
- Technische en economische werkloosheid aan coëfficiënt
- Elektronische maaltijdcheques aan 1.69 (zichtwaarde)
- Ecocheques aan 1.69
- Woon-werkverkeer aan 1.30
- Educatief verlof aan 1.84
- Bij positieve afhandeling van het dossier wordt een creditnota opgemaakt aan 1.74
- Educatief verlof bij pc 124 aan 2.15
- Bij positieve afhandeling van het dossier wordt een creditnota opgemaakt bij pc 124 aan 2.00
- Overloon onder KB 213 bij pc 124 aan 2.15
- Testen Cebir (per test) 50.00 euro
- BTW
2. Vaste aanwervingen / afwervingen
Kandidaten voorgesteld aan de gebruiker blijven tot 6 maanden na hun kandidatuurstelling/tewerkstelling verbonden aan vind!
Kandidaat studenten voorgesteld aan de gebruiker blijven tot één jaar na hun kandidatuurstelling/
tewerkstelling verbonden aan vind!
Indien de Klant met de kandidaat-uitzendkracht die door vind! is geselecteerd rechtstreeks of onrechtstreeks voor dezelfde of een andere functie een arbeidsrelatie aangaat of enige andere vorm van samenwerking ( bvb. op zelfstandige basis, via een dienstverlenings- of aannemingsovereenkomst, via een derde vennootschap, enz…) voor het verstrijken van die termijn, is de volgende vergoeding onder de hierna vermelde modaliteiten aan vind! verschuldigd:
Vergoeding = % op jaarsalaris (brutoloon, wagen en extra legale voordelen) of jaarvergoeding freelancer
Formule berekening vergoeding vaste aanwerving = % op jaarsalaris (brutoloon, wagen en extra legale voordelen) of jaarvergoeding freelancer
Bruto maandsalaris op voltijdse basis (= uurloon (premies inbegrepen) x 38u x 4,33) x 13,92)
Voordeel van een bedrijfswagen wordt als volgt berekend: €600,00 x 12
Extra legale voordelen x 12
Berekening bruto jaarvergoeding freelancer: (uurtarief van de freelancer x 38 x 52) /2
3. Verplaatsingskosten
vind! past toe wat voorzien is in de CAO van de Klant. Indien er geen CAO in het bedrijf of sector is of indien in die CAO geen tussenkomst is voorzien voor werknemers die met privé-vervoer komen, wordt de
CAO voor uitzendarbeid toegepast. De kosten worden daarna volgens de barema’s van het sociaal abonnement berekend.
4. Mobiliteitsvergoeding
De Klant is verantwoordelijk voor het bezorgen van de gegevens met het oog op de correcte betaling van de mobiliteitsvergoeding. Deze gegevens bestaan minstens uit: datum, gegevens werkplaats, aantal kilometers heen en terug.
5. Maaltijdcheques/ Ecocheques
Indien uw vaste werknemers maaltijdcheques of ecocheques krijgen, hebben uitzendkrachten hier ook recht op. vind! neemt de administratie hieromtrent op zich.
6. Feestdagen
Indien een uitzendkracht werkt op een feestdag, dan worden zowel de prestaties als de uitbetaling van die feestdag gefactureerd aan de coëfficiënt van het contract. Extralegale feestdagen die vind! dient uit te betalen aan de uitzendkracht die op die dag niet voor de Klant werkt, maar waarvoor het recht werd opgebouwd tijdens de tewerkstelling bij de Klant, worden eveneens gefactureerd aan de coëfficiënt van het contract.
7. Basis weekcontracten
Op basis van de met de Klant gesloten raamovereenkomst, sluit vind! wekelijkse arbeidsovereenkomsten af.
8. Weerverlet
De Klant is verantwoordelijke voor het melden van weerverlet aan vind! dit dient schriftelijk te gebeuren met vermelding van de werfplaats en dit binnen het uur na aanvang van het uurrooster op het uitzendcontract.
VIND NV neemt de aangifte aan de RVA op zich. (Mits akkoord van de plaatselijke RVA-diensten)
Het niet tijdig schriftelijk en/of onvolledige verwittigen van weerverlet, heeft als gevolg dat de uren van die dag uitbetaald worden aan de uitzendkracht en aan de Klant als dusdanig worden gefactureerd.
Bijlage 2: Bijkomende voorwaarden algemeen
1. Factuurfrequentie
De facturatie gebeurt wekelijks.
2. Prijswijzigingen
De coëfficiënten zullen eenzijdig worden aangepast in geval van stijging van de directe of indirecte patronale lasten en/of alle mogelijke andere factoren die de werkelijke kost bepalen.
Het brutoloon wordt gewijzigd als gevolg van indexaties en conventionele loonsverhogingen van toepassing in uw onderneming.
De dimonakost zal jaarlijks wijzigen als gevolg van een indexatie die in het begin van het kalenderjaar zal doorgevoerd worden.
3. Duur van de vind!overeenkomst
De vind!overeenkomst neemt een aanvang op datum van ondertekening ervan, en is één jaar geldig.
Indien geen van beide partijen de overeenkomst opzegt door middel van een aangetekend schrijven uiterlijk drie maanden voor de vervaldatum, wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd voor telkens een nieuwe termijn van één jaar.
Zowel de Klant als vind! kunnen de overeenkomst op elk ogenblik en zonder enige schadevergoeding beëindigen door middel van een aangetekend schrijven mits inachtneming van een opzegtermijn van 30 kalenderdagen. De opzegtermijn vangt aan op de vierde kalenderdag die volgt op de postdatum van het aangetekend schrijven.
4. Privacy – vertrouwelijkheid van de overeenkomst
vind! verplicht zich alle informatie verkregen van de Klant in alle opzichten als zeer vertrouwelijk te behandelen. Daarnaast is het de Klant verboden van vind! verkregen informatie betreffende de
(kandidaat-)uitzendkracht aan derden prijs te geven.
De inhoud van deze overeenkomst is vertrouwelijk en mag niet doorgeven worden aan derden, noch door vind! noch door de Klant zonder akkoord van de andere partij.
5. Discriminatie
Overeenkomstig de CAO 38 quater van 14/07/1999 mogen kandidaten niet op discriminatoire wijze worden behandeld. VIND NV discrimineert niet. VIND NV selecteert en stelt kandidaten voor op grond van hun competenties en kwalificaties en houdt enkel rekening bij de zoektocht naar de juiste kandidaat met objectieve en reële functie-eisen van de Klant.
Bijlage 3: ALGEMENE VOORWAARDEN
1. Het ter beschikking stellen van uitzendkrachten, en elk aanbod daartoe, gebeurt volgens de bijzondere voorwaarden bepaald in de raamovereenkomst en daaropvolgende oproepbevestigingen en volgens de hierna volgende algemene voorwaarden die integraal deel uitmaken van voormelde overeenkomsten tussen de klant en vind!.
2.1 De klant verbindt er zich toe vind! bij aanvang en tijdens de duur van de overeenkomst alle noodzakelijke informatie en bovendien elke wijziging onverwijld en schriftelijk mee te delen, onder meer en zonder exhaustief te zijn met betrekking tot de volgende punten: de reden voor de aanstelling van een uitzendkracht;
- bij motief instroom, de opgave van het aantal tewerkstellingspogingen en de tewerkstellingsperiode van de pogingen per werkpost;
- de dag- weekprestaties van de uitzendkracht;
- alle verloningsvoorwaarden van zijn eigen personeel, incl. voordelen in natura;
- elke wijziging in de verloning van zijn eigen werknemers (ingevolge afspraken op het niveau van de onderneming of de sector) die van belang kunnen zijn voor de bezoldiging van de uitzendkrachten die ter beschikking worden gesteld;
- de vereiste beroepskwalificatie, de activiteiten die de uitzendkracht dient te verrichten en de specifieke kenmerken van de werkpost;
- de vereiste persoonlijke beschermingsmiddelen, de resultaten van eventuele (bijzondere) risico-evaluaties en medische onderzoeken;
- de niet-hernieuwing of de niet-verlenging van de overeenkomst (bijv. de niet-hernieuwing van een ‘weekcontract’);
- iedere telaat- of tekortkoming van de uitzendkracht;
- mogelijke situaties van staking of lock-out;
- alle gegevens noodzakelijk voor aangifte aan DIMONA;
- de aanvangsdatum en -uur van de prestaties van de uitzendkracht, alsook de datum en het uur waarop de prestaties (al dan niet voortijdig) worden beëindigd;
- elke (laattijdige) aanwezigheid of afwezigheid van de uitzendkracht;
- de nodige bewijsstukken in het kader van de uitbetaling van kosten eigen aan de werkgever. De klant verbindt zich er toe de correct ingevulde werkpostfiche voor de aanvang van het contract aan het uitzendbureau te bezorgen. Sancties opgelegd door inspectiediensten aangaande een slecht of niet ingevulde werkpostfiche door nalatigheid van de klant zullen op de klant verhaald worden.
2.2 In geval van arbeidsongeval van een uitzendkracht, zal de klant, na alle dringende maatregelen te hebben genomen, binnen de 2 uur na het ongeval vind! verwittigen en alle nodige informatie verschaffen voor het opstellen van de ongevalsverklaring. Bij uitstel of verzuim, zal de klant rechtstreeks verantwoordelijk worden gesteld voor sancties.
2.3 De klant is als enige aansprakelijk voor alle gevolgen voortvloeiend uit het niet (tijdig), onvoldoende of foutief doorgeven van bovenvermelde informatie, en verbindt zich tot de betaling van de bijkomende facturen die hiervoor in rekening worden gebracht.
3. Indien de klant een tekort in de kwalificaties van de uitzendkracht bemerkt, dient hij deze in de eerste vier prestatie-uren aan vind! kenbaar te maken. vind! kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van de afwezigheid op het werk van de uitzendkracht, of andere tekortkomingen.
4. Behoudens uitdrukkelijk en voorafgaand schriftelijk akkoord van vind! mag de uitzendkracht alleen normale werkzaamheden verrichten, met uitsluiting van alle arbeid beschermd door een bijzondere reglementering zoals ongezond, gevaarlijk of ondergronds werk of werkzaamheden op de hoogte, en is het de klant verboden de uitzendkracht te belasten met een opdracht die verschillend is van degenen waarvoor hij/zij ter beschikking werd gesteld.
5. Overeenkomstig art. 19 van de Uitzendarbeidswet staat de klant in voor de toepassing van de reglementering inzake de gezondheid, de hygiëne en de veiligheid op het werk. De verantwoordelijkheid voor het leveren en het onderhoud van individuele beschermingskledij ligt bij de klant.
6. De klant ontzegt zich het recht beroep te doen op de diensten van vind! ingeval van staking of lock-out in zijn onderneming.
7. De klant is als enige aansprakelijk voor alle door de uitzendkracht aan derden berokkende schade. vind! is evenmin aansprakelijk voor de schade die de uitzendkracht aan de klant berokkent tijdens en naar aanleiding van zijn tewerkstelling bij de klant. De aansprakelijkheid van vind! is eveneens niet betrokken in geval van beschadiging, verlies, diefstal of verdwijning van materiaal, geld of goederen aan de uitzendkracht toevertrouwd. Met betrekking tot de selectie kan de aansprakelijkheid van vind! nooit ingeroepen worden indien de klant zelf de selectie van de kandidaat-uitzendkrachten uitvoert. vind! is ook niet aansprakelijk voor de leningen of voorschotten, in natura of baar geld, die eventueel door de klant aan de uitzendkracht werden toegestaan. Bovendien zal het terugvorderen van kosten, voortvloeiend uit het gebruik van onder meer telefoon voor privédoeleinden, maaltijden gebruikt in het bedrijfsrestaurant, geoorloofde aankopen enz. zonder de bemiddeling van vind! gebeuren.
8. De handtekening van de klant op de presentatieaangiften geldt als erkenning van de juistheid van de opgegeven elementen en van de bevredigende uitvoering van de werkzaamheden verricht door de uitzendkracht. De klant zal deze aangiften op de eerstvolgende dinsdagmiddag na afloop van het contract aan vind! bezorgen via post, e-mail of fax. Bij gebreke hieraan zal vind! de uitzendkrachten uitbetalen zoals op contract vermeld is.
9. In geval van het gebruik van opeenvolgende dagcontracten draagt de klant de bewijslast met betrekking tot de nood aan flexibiliteit en dient hij in voorkomend geval de bijzondere informatie- en raadplegingprocedure zoals bepaald bij wet en/of toepasselijke CAO te respecteren. Bij inbreuk op deze bepalingen ter zake is de klant aansprakelijk voor alle vergoedingen en kosten die vind! als gevolg hiervan desgevallend zou zijn verschuldigd.
10. In geval vind! een tewerkstellingsgarantie moet voorzien, is de minimumduur van de uitzendovereenkomst gelijk aan de duur van de tewerkstellingsgarantie. Bij vroegtijdige verbreking op vraag van de klant zonder dringende reden, is deze aansprakelijk voor alle bedragen die vind! als gevolg hiervan desgevallend zou zijn verschuldigd.
11. Indien de klant rechtstreeks of onrechtstreeks een arbeidsverhouding aangaat met de uitzendkracht voor dezelfde of een andere functie vooraleer de uitzendkracht 130 dagen gepresteerd heeft via vind!, zal de klant aan vind! een schadevergoeding verschuldigd zijn zoals nader bepaald in de overeenkomst tussen partijen, of bij gebreke daaraan, nader door vind! te begroten.
12. Indien de klant de overeenkomst voor dienstenprestaties éénzijdig en voor het verstrijken van de voorziene duur beëindigt, is hij een vergoeding verschuldigd, die minstens €125,00 per kalenderdag zal bedragen.
13. Wanneer in het kader van de samenwerking persoonsgegevens aan de klant worden meegedeeld, dan gebeurt dit uitsluitend met als doel de uitvoering van de overeenkomst en het eventuele gebruik van de kandidaat-werknemer in het kader van uitzendarbeid. De klant zal zich dan ook van elk ander gebruik van deze persoonsgegevens onthouden. Voor de eigen verwerking die de klant verricht van de hem meegedeelde persoonsgegevens van kandidaat-werknemers, dient de klant te worden beschouwd als de verantwoordelijke voor de verwerking in de zin de Wet Verwerking Persoonsgegevens van 08/12/1992. De klant verklaart zijn verplichtingen als verantwoordelijke van de verwerking secuur te zullen naleven.
14.1 De facturatie geschiedt op basis van de prestatieaangiften en van de overeengekomen prijs, eventueel herzien tot een bedrag van 80 % met referte aan parameters die de reële kosten vertegenwoordigen. Elke parameter is slechts toepasselijk op het gedeelte van de prijs dat overeenstemt met de bewuste kosten. Behoudens afwijkende vermelding zal de oorspronkelijke overeengekomen facturatieprijs voor bijzondere prestaties (overuren, werk in ploegen, bij nacht, op zon- en feestdagen, enz.) worden vermenigvuldigd met dezelfde coëfficiënt die wordt toegepast op het basisloon van de uitzendkracht die de opdracht uitvoert. Dezelfde regel is van toepassing indien premies eigen aan de sector van de klant aan de uitzendkracht worden uitbetaald. Ieder begonnen kwartier is volledig verschuldigd. Een minimum van vier uur per dag zal steeds aan de klant worden aangerekend.
14.2 Elke factuur van vind! is definitief door de klant aanvaard, indien zij niet betwist wordt door middel van een gemotiveerd aangetekend schrijven binnen de acht kalenderdagen.
14.3 De facturen van vind! zijn betaalbaar op haar zetel bij ontvangst ervan, netto, zonder korting en in euro. Bij gebrek aan (volledige) betaling bij de ontvangst van de facturen zal het gefactureerd bedrag, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een intrest van 12 % per jaar of gedeelte van een jaar opbrengen. Daarenboven zal van rechtswege, een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn ten bedrage van 15 % op de verschuldigde sommen, met een minimum van € 125,00 per factuur.
14.4 In geval van niet- of laattijdige betaling, geprotesteerde wisselbrief, ongedekte cheque, faling, gerechtelijke reorganisatie of iedere andere gebeurtenis waardoor de vordering van vind! in gevaar wordt gebracht, behoudt vind! zich het recht voor om haar uitzendkrachten terug te trekken, en dit zonder voorafgaande opzegging of vergoeding.
15. In geval van betwisting zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Kortrijk en van het gerechtelijk kanton Roeselare bevoegd