vind! rekruteringstips

Wil jij het verschil maken in je rekruteringsproces? Onze vind!ers delen graag hun persoonlijke tips!


Een vacaturetekst schrijven die recht naar het hart van uw doelgroep gaat. Makkelijker gezegd dan gedaan, zegt u? Met enkele eenvoudige ingrepen komt u al een heel eind. Vergeleek u bijvoorbeeld ooit al eens het aantal bullets onder “vraag” met het aantal bullets onder “aanbod”? Stond u er al eens bij stil dat kandidaten vaak afgeschrikt worden door een waslijst aan vereisten? En dat ze net sneller reageren als duidelijk is wat ze precies mogen verwachten? Ga in uw vacaturetekst dus steeds voor een evenwicht tussen wat u vraagt en wat u aanbiedt. Zonder bij het aanbod te vervallen in details over het loon. Ook info over opleidingen, doorgroeimogelijkheden, de sfeer en waarden binnen het bedrijf horen hier zeker thuis.

 

 


Hoe springt u eruit als bedrijf wanneer een kandidaat de keuze heeft uit verschillende jobs? Door het verschil te maken én op te vallen! Hebt u er ooit al eens aan gedacht om een sollicitant te verrassen met een kaartje tijdens het sollicitatieproces? Om hem of haar succes te wensen, te bedanken voor het leuke gesprek of te informeren over de verdere stappen in de selectieprocedure. Ook al gaat de kandidaat op het einde van de rit niet bij jou aan de slag, toch houdt hij of zij ongetwijfeld een positief gevoel over aan het contact met uw bedrijf. En dat draagt dan weer bij tot een sterke employer branding.

 

 


Niets vervelender dan starten op je eerste werkdag en merken dat het bedrijf niet is voorbereid op je komst. Een eigen werkplek, een computer die klaar is voor gebruik, je eigen e-mailadres… Allemaal details die vanzelfsprekend lijken, maar die toch vaak over het hoofd worden gezien. Wil u als bedrijf echt onverwacht uit de hoek komen? Verras uw nieuwe medewerker op zijn of haar eerste dag met een welkomstontbijt samen met de (dichtste) collega’s. Wedden dat het ijs meteen gebroken is? De nieuwe collega voelt zich meteen thuis en vertelt ongetwijfeld lovend over uw bedrijf tegen familie en vrienden.