Jelle Deketele
Matching Talent
Onze TalentTeams vinden duurzame matches voor jou
Waar ligt jouw talent?
De coronacrisis en de bijhorende maatregelen zorgden ervoor dat bedrijven het afgelopen jaar hun zoektocht naar talent noodgedwongen moesten herbekijken. Online sollicitatiegesprekken, virtuele rondleidingen… we gingen massaal digitaal om ook in deze moeilijke tijden te blijven inzetten op het vinden van nieuwe medewerkers. De organisatoren van jobbeurzen springen alvast mee op de kar. Digitale jobbeurzen, wat levert het je op? Heel wat, zo blijkt. En met onze 4 tips haal je echt alles uit je deelname.
Een digitale jobbeurs kan je zien als een virtuele stand, in de vorm van een eigen landingspagina. Kandidaten loggen in op een centraal platform en gaan van – digitale – deur tot deur voor een gesprek met de bedrijven van hun keuze.
Door de versnelde digitale revolutie het afgelopen jaar zijn chat- en videotools ondertussen bij iedereen ingeburgerd. Zo’n digitale jobbeurs verloopt dan ook erg vlot en kan steeds rekenen op een mooie opkomst. Bovendien zien we dat kandidaten vaak erg goed voorbereid zijn en kunnen ze de nieuwe formule best appreciëren. De organisatoren kiezen met een digitale beurs dan weer voor zekerheid en veiligheid: het evenement kan sowieso doorgaan én in veilige omstandigheden.
Ook al valt het persoonlijk contact tussen bedrijf en kandidaat weg, toch biedt een digitale jobbeurs heel wat voordelen. Deelnemers moeten zich niet verplaatsen, waardoor de drempel om deel te nemen vaak een heel stuk lager is. Mensen die anders misschien niet zouden komen, zijn er nu wel. Daarnaast is het een zeer efficiënte manier om op korte tijd heel wat mensen – ongestoord – te spreken. Digitale jobbeurzen zijn volgens ons dan ook een blijver en zullen in de toekomst ongetwijfeld het aanbod van traditionele jobbeurzen blijvend aanvullen en versterken.
Schreef je je als bedrijf in voor een digitale jobbeurs, bepaal dan vooraf je doel. Bijvoorbeeld: “Ik wil x aantal kandidaten spreken” of “Ik wil x aantal vervolggesprekken inplannen”. En stem daar vervolgens je plan van aanpak op af. Focus je op enkele specifieke vacatures en ga je gericht op zoek naar bepaalde profielen? Of kies je voor een brede instroom met een eerder algemene vacature?
Net als op een traditionele jobbeurs heeft de kandidaat de keuze uit heel wat bedrijven. Probeer je dus te onderscheiden en denk na over de boodschap die je als werkgever wil brengen. Waarvoor sta je als bedrijf? Waarom zouden ze voor jou kiezen? Steeds vaker is het het bedrijf dat solliciteert, en niet de kandidaat. Zeker als het gaat over (technische) knelpuntberoepen. Zorg ervoor dat je boodschap zowel in je visuele communicatie als in het gesprek goed tot uiting komt.
Vaak wordt door de organisator gevraagd om vooraf grafisch materiaal aan te leveren: logo, banner, foto, video, enz. Waak erover dat alles van een goede kwaliteit is. Heb je zelf niet de nodige vaardigheden in huis, besteed het dan uit. Een (digitale) eerste indruk is immers snel gemaakt.
Tot slot gelden voor een digitale jobbeurs dezelfde regels als voor elke andere videosollicitatie:
• Zorg voor een stabiele internetverbinding
• Check op voorhand je webcam en microfoon
• Kies voor een rustige ruimte met een professionele achtergrond
• Oordopjes of een koptelefoon zorgen voor minder achtergrondlawaai en een betere geluidskwaliteit
Nu je goed voorbereid bent, kan je online op zoek gaan naar digitale jobbeurzen in jouw regio.
vind! is alvast aanwezig op volgende jobbeurzen:
Kan je er zelf niet bij zijn? Bezorg ons je openstaande vacatures en we kijken voor jou uit naar geschikte kandidaten.
Succes!