Jelle Deketele
Matching Talent
Onze TalentTeams vinden duurzame matches voor jou
Waar ligt jouw talent?
Waarom lezen zo belangrijk is? Lezen geeft je een bredere kijk op de dingen en laat je stilstaan bij je eigen overtuigingen. Bovendien is een boek een handig werkinstrument om in team rond te werken. Het kan de aanleiding zijn om rond bepaalde thema’s te brainstormen of kan dienen als startpunt van een debat. Zo lezen de vind!ers elk jaar een boek dat past in het vind! jaarthema. Tijdens verschillende workshops gaan de teams op zoek naar nieuwe inzichten, die ze op het einde van het jaar delen met de hele groep.
In dit boek nemen Koen Marichal en Jesse Segers, beiden verbonden aan de Antwerp Management School, het leiderschap onder de loep aan de hand van negentien inzichten. Elk inzicht is wetenschappelijk onderbouwd en wordt aangevuld met een getuigenis en concrete tips van bekende leiders, waaronder Wouter Torfs, Geert Noels en Frans Colruyt. Een mooie combinatie van theorie en praktijk. Quotes zoals “Je kan geen leider worden zonder jezelf te leiden” of “Geef je leiding over of met mensen?” doen je nadenken over je eigen leiderschap en zetten je aan tot actie. Kortom, een erg inspirerend boek.
Waarom moet je dit boek absoluut lezen?
De grote troef van dit boek is de praktische toepasbaarheid. Zo kan je bijvoorbeeld maandelijks werken rond een of meerdere inzichten. Het is als het ware een werkboek voor iedereen die wil groeien in het eigen leiderschap en op zoek is naar boeiende inzichten.
In deze tijden van voortdurende verandering is de levensduur van ondernemingen steeds korter. Aan de hand van het succes én de mislukkingen van het toonaangevende Apple schreef Fons Van Dyck een gids voor een gezonde langetermijnstrategie. Wat moet je doen om als onderneming onsterfelijk te zijn?
Het boek is opgebouwd volgens het Agil paradigma: Aanpassen – Doel bereiken – Integreren – Langetermijnconsistentie bewaren. Per element uit het paradigma wordt een specifieke case besproken: de Persgroep, Colruyt, Duvel Moortgat en Van Eeghen en co. Aan het einde van elk hoofdstuk worden de do’s en don’ts voor die specifieke case nog eens opgelijst.
Waarom moet je dit boek absoluut lezen?
Dankzij de duidelijke structuur is het boek erg handig in gebruik. Bovendien leer je uit de successen en mislukkingen van andere bedrijven en ga je zo nadenken over je eigen bedrijf. De cases zijn zeer herkenbaar, zowel het verhaal van het toonaangevende Apple als dat van de Belgische bedrijven die aan bod komen.
Tip: op www.fonsvandyck.be vind je een zelftest die je vertelt of je onderneming binnen 5 jaar nog zal bestaan.
Het derde boek is “Feitenkennis” van Hans Rosling, een pleidooi voor helder en kritisch denken en tegelijkertijd een handboek met richtlijnen over hoe je dat dan precies doet. De auteur hekelt de “ernstige onwetendheid” in de wereld en wil die onwetendheid bestrijden aan de hand van feiten. Het gemiddeld inkomen per inwoner, cijfers over kindersterfte, de gemiddelde levensverwachting… Er is zoveel data beschikbaar, maar weinigen weten hoe ze te interpreteren. Hans Rosling doet met dit boek een oproep naar meer bewustwording en een kritische blik naar het nieuws dat we voorgeschoteld krijgen. Goed nieuws is geen nieuws. Dus gaan we er allemaal – na het zien van een nieuwsuitzending – van uit dat het slecht gaat met onze wereld. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is.
Vooraleer je start met lezen, krijg je 13 feitenvragen voorgeschoteld. De auteur stelt zich de vraag wie het hoogst zal scoren: jij of een chimpansee. Het resultaat is confronterend…
Waarom moet je dit boek absoluut lezen?
Het helpt je om de dingen in perspectief te plaatsen. Je krijgt tools aangereikt om kritischer te zijn en niet in de valkuil te trappen van het te snel conclusies trekken.
Ga zeker eens naar de website www.gapminder.org waar H. Rosling data van over de hele wereld op een grafische manier verzamelt. Ook zijn Ted Talk “De beste statistieken die je ooit zag” is zeker de moeite waard.
Honger naar meer? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang tal van inspirerende tips rechtstreeks in je mailbox.
In samenwerking met Els Maes van alnus.