Terug naar overzicht

Bedrijfscultuur en rekrutering: waarom het ene niet zonder het andere kan

De tijd dat mensen elke dag naar hun werk vertrekken zonder zich vragen te stellen bij het doel van het bedrijf, is definitief voorbij. Als zaakvoerder of hr-manager is het belangrijk om je daar bewust van te zijn en ervoor te zorgen dat het doel van je bedrijf, je visie, duidelijk is voor zowel huidige als toekomstige medewerkers. Zodat je de juiste mensen blijft aantrekken en zo bouwt aan een stabiel team en een bedrijfscultuur die in lijn liggen met je waarden. Hoe je dat precies doet, vertellen we je in deze blog.

Waarom is een bedrijfscultuur zo belangrijk bij rekrutering?

Medewerkers voelen zich meer betrokken als ze weten waarom ze iets doen. Ze hebben het gevoel dat ze met hun werk bijdragen tot een hoger doel en gaan dus net dat ietsje verder. Resultaat: blije gezichten én betere bedrijfsresultaten.

Het ligt voor de hand dat een duidelijke visie, en de bedrijfscultuur die daaruit voortvloeit, niet alleen een cruciale rol speelt bij je hr-beleid in het algemeen, maar des te meer bij je rekrutering. Ga je voor een stabiel team, dan is het belangrijk om aan te werven in functie van je bedrijfscultuur. Want als nieuwe medewerkers zich van bij het begin kunnen identificeren met de waarden van je bedrijf, dan heb je automatisch de juiste mensen op de juiste plek en staan alle neuzen van bij het begin in dezelfde richting. Besteed je je rekrutering uit aan een rekruteringspartner, zorg dan dat je bedrijfscultuur ook voor hen duidelijk is. Nog een reden om je bedrijfscultuur mee te nemen in je rekrutering? Een meer waarde gedreven rekrutering draagt bij tot een sterk werkgeversmerk.

Hoe maak je er concreet werk van?

Je bent overtuigd van het belang van een gedragen bedrijfscultuur. Hoe voeg je nu de daad bij het woord? Enkele tips:

  1. Bepaal de missie en visie van je bedrijf (mochten die er nog niet zijn). Wat is jullie bestaansreden? Wat is het hoger doel? Waarvoor kom jij, en bij uitbreiding elke medewerker, ’s morgens uit bed? Wat willen jullie betekenen?
  2. Bepaal de waarden van je bedrijf. Hoe willen jullie dat hoger doel verwezenlijken? Wat maakt jullie anders dan de anderen? Ga verder dan ‘professioneel’ of ‘klantvriendelijk’. Kies minstens 2 en maximum 5 waarden. Ter inspiratie: de waarden van vind! zijn ‘verschil maken’, ‘inzichten delen’, ‘neem het heft in eigen handen’, ‘doorzetten’ en ‘! de klant komt van rechts’.
  3. Waarden betekenen niets als ze niet gedragen worden in de organisatie. Zorg er dus voor dat ze door iedereen gekend zijn. Door ze zichtbaar te maken in het bedrijf, bijvoorbeeld op een affiche of op het bureaublad van elke medewerker. Wist je dat op sommige vind! kantoren de missie uithangt op het toilet?
  4. Heb je iedereen mee aan boord, dan komen die waarden automatisch terug in de bedrijfscultuur. Toon zelf het goede voorbeeld door je waarden concreet te maken en geef medewerkers de ruimte om zelf initiatieven te nemen. Zo ligt je bedrijfscultuur in lijn met je missie en visie en worden ze zelfs nog versterkt.
  5. Neem je missie, visie en waarden mee in je sollicitatieproces. Bijvoorbeeld bij de voorstelling van je bedrijf tijdens het eerste gesprek met een sollicitant. Zo weten kandidaten meteen of ze zich erin kunnen vinden en of het klikt. Moet je op het einde van de rit een keuze maken tussen twee kandidaten, kies dan voor de persoon die het beste bij je bedrijfscultuur past.
  6. Neem je bedrijfscultuur mee in de dagelijkse werking van je bedrijf: overlegmomenten, de teamdag, een jaarthema, het opleidingsplan, het samenwerkingsgesprek

Veel succes!

Sluiten

Nieuwsbrief


Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten om voor jou de beste job in ICT, techniek of engineering te vinden. De job die helemaal klopt, want dat vinden wij niet meer dan normaal.

Sluiten

Solliciteer


Solliciteren op mijn bewaarde jobs

Wij helpen je verder

  • Jelle Deketele

    Matching Talent

  • Steve Goethals

    Matching Talent

Stel een vraag We zijn online! Bel ons 050 23 09 95