Terug naar overzicht

Het exitgesprek: waardevol voor bedrijf én medewerker

Heeft een medewerker beslist om jouw bedrijf te verlaten? Dan loont het de moeite om een exitgesprek te houden. Zo maak je van het eerder minder goede nieuws toch een leerrijke ervaring, zowel voor jezelf als voor de medewerker. En je creëert ambassadeurs die in de toekomst nieuw talent kunnen aanbrengen.

Wie werk maakt van een doordachte hr-aanpak weet als geen ander hoe belangrijk het is om te luisteren naar je medewerkers en zo oog te hebben voor frustraties en signalen die erop kunnen wijzen dat mensen van job veranderen. Beslist een van je medewerkers uiteindelijk toch om te vertrekken? Maak dan tijd voor een exitgesprek. Want samen met het samenwerkingsgesprek is het een belangrijke bron van informatie en erg waardevol, zowel voor het bedrijf als voor diegene die vertrekt.

Waarom is een exitgesprek een must?

Of iemand nu vertrekt omdat hij of zij een nieuwe job heeft gevonden, omdat het tijdelijk contract ten einde loopt of omdat het tijd is voor een welverdiend pensioen. Maak van het exitgesprek een vast onderdeel van je offboarding, ongeacht functie of anciënniteit binnen het bedrijf.

Een exitgesprek heeft nooit de bedoeling om iemand te overtuigen om toch te blijven. Wel is het een uitgelezen moment om meer te weten te komen over de ervaringen van de persoon bij je bedrijf, wat zijn of haar reden van vertrek precies is, wat er goed is en wat er beter kan. Zo krijg je de kans om pijnpunten aan te pakken, positieve aspecten verder te versterken en zo verder verloop in de toekomst te voorkomen.

Daarnaast geeft het jullie beiden de kans om met een positief gevoel af te sluiten. De wereld is klein en je komt elkaar ongetwijfeld nog eens tegen. Bovendien zijn je medewerkers de belangrijkste ambassadeurs van je bedrijf. En dat stopt niet bij het uit dienst gaan. Wil je blijven investeren in je werkgeversmerk, dan doe je dat niet alleen met een structurele onboarding, maar verdient ook offboarding de nodige aandacht. De persoon van wie je afscheid neemt, kan ook een toekomstige klant worden of een ambassadeur die nieuw talent richting jouw bedrijf stuurt. 

Je kan niemand verplichten tot het gesprek. Toch gaan de meeste medewerkers erop in en zijn ze vaak zelfs aangenaam verrast door het initiatief.

Wie voert het exitgesprek en wanneer?

Het exitgesprek kan zowel doorgaan met de hr-verantwoordelijke als met de leidinggevende. Ligt de leidinggevende mee aan de basis van het vertrek, dan is het uiteraard beter dat de hr-manager het gesprek voert, als neutrale partij. Een gesprek zonder leidinggevende zorgt vaak ook voor meer betrouwbare informatie, omdat de medewerker vrijuit kan spreken.

Plan een exitgesprek bij voorkeur meer naar het einde, bijvoorbeeld in de laatste week. Dan is de medewerker volop aan het afronden, terwijl hij of zij toch nog actief betrokken is.

Hoe pak je een exitgesprek aan?

Enkele tips voor een constructief exitgesprek:

Van rekrutering tot offboarding, we inspireren je graag met praktische hr-tips en handige tools. Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je mailbox? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Tip: download onze onboarding checklist of de template voor een geslaagd samenwerkingsgesprek.

Sluiten

Nieuwsbrief


Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten om voor jou de beste job in ICT, techniek of engineering te vinden. De job die helemaal klopt, want dat vinden wij niet meer dan normaal.

Sluiten

Solliciteer


Solliciteren op mijn bewaarde jobs

Wij helpen je verder

  • Jelle Deketele

    Matching Talent

  • Steve Goethals

    Matching Talent

Stel een vraag We zijn online! Bel ons 050 23 09 95