Terug naar overzicht

Een terugblik door Nathalie Christiaens op een bijzonder 2020

2020 was een bijzonder jaar. Een jaar waarin heel wat organisaties zichzelf moesten heruitvinden. Even stilstaan om daarna volle gas vooruit te gaan. Beseffen dat je manier van werken van de ene op de andere dag volledig veranderd is. Omdenken en de kansen die er zijn, zien en ze met beide handen grijpen. Een heuse uitdaging voor zowel bedrijven als de mensen die er werken. Wij hadden een gesprek met ons Ondernemer Talent Nathalie Christiaens over wat het voorbije jaar voor haar betekende. En we kijken samen vooruit naar 2021.

Nathalie, hoe heb jij 2020 als ondernemer beleefd?

2020 heeft voor mij nog maar eens bevestigd dat het loont om te focussen op wat wel nog kan in plaats van te veel stil te staan bij wat niet meer mogelijk is. Denken in kansen dus. Het voorbije jaar zag ik heel wat ondernemers met de nodige creativiteit fantastische zaken realiseren. Zowel op het vlak van productontwikkeling, hun dienstverlening naar klanten als intern naar hun medewerkers. Er zit enorm veel veerkracht in onze ondernemingen. En dat stelt me gerust.

Er was een duidelijk verschil tussen de eerste en tweede lockdown. In maart was iedereen uit z’n lood geslagen. De realiteit haalde ons in en onze vrijheid als ondernemer werd op slag aan banden gelegd. Nu merk ik dat we veel weerbaarder zijn, veel flexibeler. Iedereen doet z’n uiterste best om te blijven werken. Diegenen die kunnen natuurlijk.

Hoe verliep het afgelopen jaar bij vind!?

Ook bij vind! was het een oefening om te blijven denken in kansen. Waar het kon, schakelden we over naar online gesprekken. Toch bleven we steeds kandidaten ontvangen. Zeker voor onze specialisatie in techniek was dat erg cruciaal, omdat het persoonlijk contact daar zeer belangrijk is. We merken dat, als we de veiligheidsvoorschriften respecteren, het lukt om mensen te blijven ontvangen en dat zowel de kandidaten die langskomen als onze eigen vind!ers zich veilig voelen. Dankzij onze inspanningen van de afgelopen jaren om te investeren in nieuwe, ruime en flexibele kantoren, was er bovendien voldoende ruimte om iedereen op een veilige manier te laten werken.

Onze keuze om ons als nichespeler uitsluitend te richten op technische bedrijven heeft ongetwijfeld in ons voordeel gespeeld. Ook al was er eerst wat terughoudendheid bij bedrijven om nieuwe medewerkers aan te werven, na de eerste lockdown was er meteen weer een grote vraag. Naar bepaalde jobs was er zelfs een stijgende vraag, bijvoorbeeld in de ICT-sector door de toenemende digitalisering of in de bouwsector door het wegblijven van buitenlandse werkkrachten. De krapte op de arbeidsmarkt voor technische talenten is terug een feit.

Heeft 2020 een invloed gehad op de toekomst van vind!?

In 2019 werkten we met de steun van ESF rond ‘Anders organiseren’ en maakten we o.a. heel wat afspraken rond thuiswerk en flexibele uren. Die denkoefening hadden we dus al gedaan, we waren dan ook snel voorbereid op de omschakeling. Toch heeft het mij verrast hoe graag vind!ers op kantoor komen werken. Onze inspanningen voor het creëren van een aangename werkplek lonen. En het geeft ook aan dat de sfeer binnen de teams goed zit. Je ziet dat mensen, als je ze het vertrouwen geeft, perfect in staat zijn om zelf de juiste beslissing te nemen. Het heeft veel met zelfkennis te maken: de ene heeft de discipline om thuis te werken, de ander heeft er helemaal geen probleem mee.

Daarnaast hebben we het afgelopen jaar dankbaar gebruik gemaakt van de vrijgekomen tijd voor een strategische oefening. Niet vanuit een crisisgedachte, maar vanuit een groeimentaliteit. We namen zowel onze interne werking als onze dienstverlening naar kandidaten en bedrijven kritisch onder de loep. Hoe ziet onze toekomst als uitzendkantoor er uit met de toenemende digitalisering? Welke rol is voor ons weggelegd? Waar kunnen we blijven het verschil maken? Ziet onze job er binnen enkele jaren nog hetzelfde uit? Het was een soort reflectiemoment waarbij we onze bestaansreden, onze missie, in vraag hebben gesteld, om van daaruit verder te bouwen aan onze toekomst.

Het is cruciaal om je bij zo’n oefening te laten omringen door mensen met kennis van zaken. Ik heb ongelooflijk veel geluk gehad om in deze bizarre periode de juiste partner te vinden. We hadden al jaren het gevoel dat we “moesten digitaliseren”. Maar we liepen vast, we beschouwden het onterecht als louter een project dat onze processen moest automatiseren. Nu is het veel meer dan dat. Het is een overkoepelend strategisch project voor het hele vind! verhaal. We hebben dit jaar grote stappen vooruit gezet. En ik kan niet wachten om onze plannen in 2021 om te zetten in daden. Werken aan vind!, daar krijg ik ongelooflijk veel energie van!

Wat met de interne verbondenheid binnen vind!?

Het blijft een uitdaging om in deze tijden het gevoel van samenhorigheid en verbondenheid te behouden. Ook al werken onze vind!ers in teams verspreid over verschillende fysieke kantoren, toch vormen ze een zeer hecht team. In normale omstandigheden komen we verschillende keren per jaar samen voor opleidingen, inspiratiemomenten of overleg. Dit jaar zijn we op zoek gegaan naar creatieve oplossingen om die momenten toch te laten doorgaan. We organiseerden een online aperitief op de Dag van de Medewerker, onze fitte vind!ers deelden online hun gezonde beweeg- en voedingstips, er was een online inspiratiemoment rond digitale detox en zelfs een online comedy avond met Jeron Dewulf. Natuurlijk mis ik het persoonlijk contact en het drankje aan de bar achteraf. Toch zijn we er in geslaagd om in deze omstandigheden de verbondenheid tussen onze vind!ers te bewaren. Onze jaarlijkse groeidag, die tussen de twee lockdowns in viel, kon gelukkig wel live doorgaan en stond helemaal in het teken van samenwerken, ons jaarthema. De vind!ers bundelden er hun krachten voor een kettingreactie van 20 meter en leerden samen schaapdrijven. Uiteraard volledig coronaproof!

In december 2019 verhuisden we naar ons nieuwe kantoor in Roeselare. Een inspirerende werkplek waar we de verbondenheid en samenwerking tussen collega’s verder wilden verhogen: een fitness ruimte, een bar, een ontspanningsruimte, een voetbaltafel, een industriële keuken, landschapsbureaus afgewisseld met focusruimtes… Het doet dan ook pijn dat we er niet ten volle gebruik van kunnen maken. Ik ben ervan overtuigd dat een inspirerende werkplek, in lijn met de bedrijfscultuur en -waarden, bijdraagt tot meer werkgeluk. Je mag de invloed van een werkomgeving niet onderschatten.

Om een nog beter beeld te hebben van wat er leeft bij onze vind!ers en hoe ze zich voelen, hield ons HR talent Joke tijdens de coronaperiode een tweewekelijkse digitale enquête. Zo konden we de vinger aan de pols houden, inspelen op vragen of twijfels en bovendien benadrukken dat onze digitale deur altijd voor hen openstaat.

Hoe verliep het contact met de bedrijven?

Naast leverancier van technisch talent willen we een kennispartner zijn voor onze bedrijven. Zo geven we hen de boodschap mee dat het ook nu belangrijk is om te blijven investeren in je medewerkers. Om te blijven inzetten op een match op lange termijn. Heb je eenmaal de juiste mensen gevonden, hou ze dan aan boord. Door te blijven zoeken hoe je ze kan betrekken in je verhaal. Door hun talenten te blijven inzetten. Door ervoor te zorgen dat ze met goesting naar het werk gaan. 

Ons jaarlijks Inspiratieontbijt, waarop we normaalgezien zo’n 150 ondernemers en hr-verantwoordelijken verwelkomen, kon dit jaar helaas niet doorgaan. Het werd een Inspiratiewebinar, inclusief een aan huis geleverd ontbijt voor de eerste 50 ingeschrevenen. De eindejaarsgesprekken die we elk jaar hebben met onze klanten, gaan virtueel door.

Bleef vind! dit jaar ook zelf rekruteren?

Absoluut. vind! kent al enkele jaren een sterke groei. We kiezen daarbij steevast voor een organische groei en geven ambitieuze vind!ers de kans om mee te bouwen aan ons groeiverhaal. Om die groei vorm te geven, hebben we mensen nodig. We blijven dan ook inzetten op twee sporen: onze eigen vind!ers voldoende kansen geven en het aanwerven van nieuwe medewerkers.

We zijn dit jaar dus volop blijven rekruteren. Momenteel zijn we nog op zoek naar 11 nieuwe collega’s. Uiteraard hebben we onze aanpak moeten aanpassen. Het eerste kennismakingsgesprek, dat normaalgezien doorgaat op ons hoofdkantoor in Roeselare, verloopt nu via Skype. Om potentiële kandidaten toch een idee te geven van hoe we werken, krijgen ze een virtuele rondleiding in het kantoor. Normaalgezien is er tijdens het sollicitatietraject steeds een dag “Proeven van vind!” voorzien, waarbij kandidaten de kans krijgen om te proeven van de sfeer binnen vind! én de collega’s te leren kennen. Deze kennismaking verloopt nu deels digitaal en wordt aangevuld met een halve dag ter plaatse in plaats van een volledige dag, rekening houdend met de geldende afstandsregels en veiligheidsvoorschriften. Het heeft zeker geloond om ons flexibel op te stellen, want we verwelkomden dit jaar al 7 nieuwe vind!ers.

Hoe kijk je naar 2021?

2021 wordt voor vind! het jaar van de implementatie. Het jaar waarin we de eerste stappen zullen zetten in ons nieuwe – digitale – verhaal. Uiteraard kan ik er nog niet veel over zeggen… De kennis die we hebben opgedaan in de strategische oefening, moeten we nu vertalen naar de praktijk. Het is cruciaal dat alle vind!ers 100% achter ons verhaal staan. Dat ze zich betrokken voelen en zich herkennen in onze aanpak. Processen en mensen gaan hand in hand. We zullen in 2021 dan ook hard inzetten op interne communicatie. Ik heb er alvast ontzettend veel goesting in!

Nog één tip: lees hier onze terugblik op een 2020 boordevol HR-inspiratie

Sluiten

Nieuwsbrief


Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten om voor jou de beste job in ICT, techniek of engineering te vinden. De job die helemaal klopt, want dat vinden wij niet meer dan normaal.

Sluiten

Solliciteer


Solliciteren op mijn bewaarde jobs

Wij helpen je verder

  • Jelle Deketele

    Matching Talent

  • Steve Goethals

    Matching Talent

Stel een vraag We zijn online! Bel ons 050 23 09 95